Hoppdag

Hoppade denna övningen idag!:D
Långsidan med tre hinder ska vara sockerbitshinder. Alltså inte alls höga hinder, för övningens skull. Högst en halvmeter ska dem vara. Jag hade sockerbitarna så att de låg ner "halvt" så att det blev ungefär 20 cm högt:P
Kryssen som är innanför spåret kan vara på den träningshöjd man brukar hoppa. Dock är det bra om de får vara kryss. Då kanske det är svårt att hoppa högt, men för Sheebas skull hade jag kryss. Det blir enklare för henne att hoppa på mitten då! Mitten av kryssen låg ungefär på 50/60 centimeters höjd. Vilket var väldigt lagom för Sheeba. Hon tyckte kryssen var jätte roliga att hoppa och hon taggade väldigt mycket:D
°
Oxern och räcket ska man inte ha så jätte högt eftersom man ska komma i en slags "båge". Alltså, om man t.ex. kommer i höger varv, hoppar oxern, rider ut på spåret innan mitten hindret på långsidan, sedan svänger man höger, rider rakt fram och hoppar räcket. Lite svårt att förklara över skrift men eftersom jag har ritat en bild så kanske man hänger med lite lättare:) Dessa hindrena hoppade jag på ca 60 cm, jag gjorde också så att man kunde komma från båda hållen på både oxern och räcket!
°
Sheeba var jätte rolig att hoppa, hon taggade väldigt mycket när hon fattade att hon skulle hoppa!:) På de tre hindrena på långsidan hoppade hon inte så jätte bra. Hon tyckte väl att det var lite fjantigt lågt, så hon slarvade väldigt mycket och hon var svår att samla. Egentligen enligt övningen ska man ha 4 galoppsprång mellan hindrena längst ut på långsidan. Det tyckte jag var lite för långt och det fanns inte riktigt plats till det så jag kortade det till 10 meter mellan varje. (2 galoppsprång, funkade bra!)
°
Mellan kryssen ska det vara 3 galoppsprång!:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0